Sunday, December 19, 2010

Revision+Online=ReLine

Okeyy , aku na buad revision nihh . Act , aku da hafal . Aku tinggal na keluarkaan semuaa . Aku na try nihh . Kaw diam-diam laah . Jgn kacaw okeyy . Bacaa jea :)

Hmm , ape ehh aku bace tadi . Aww aww , ingat-ingat lupaa :) Haa ! Ingaat .

Teknik menaip sentuhan dgn postur badan lain okeyy ! totally DIFFERENT !

Teknik menaip sentuhan :
  • Lengkungkan jari sms menaip (semasa bukan sms) :)
  • Fokus mata pada bahan menaip
  • Gunakan kekunci SPACE BAR dgn betul
  • Ketuk setiap kekunci dgn gerakan perlahan dan ketukan lembut (kalau kasar nnty kaw penat menaip) :) ape lg ahh ? haa !
  • Ketuk kekunci enter dgn jari KELENGKENG ( jgn laah na pndai-pndai gunaa ibu jari pulaak ) :)
  • Kekalkan kedudukan jari pada kekunci rumaah selepas sesuatu pergerakan
  • Taip scr berterusan daannnn , ape ahh ??? =='
  • haa , Gunakan teknik penjarian yg betul sms menaip .
Okayyy ! Done . Aku dahh hafal . Kalaw keluar , untung laah . Kalaw ta mmg sakaaai . HAHA .

Postur Badan (yg ni akuu sukaa :D)
  • Bahu keadaan tenang (ingt kaw je ke kenaa tenaang ? Bahu na jugaak )
  • Mata separas dgn monitor (50-75 cm) -jgn lebihh2
  • Siku dan lengan bersebelahan badan
  • Lengan dan pergelangan tgn tidak menyentuh meja dan papan kekunci
  • kaki diletakkan diatas lantai dan sedikit terbuka
  • Belakang badan direhatkan pada kerusi (takan pd meja pulak . wee )
Yg laen pulaak laah . Haa , ISU ERGONOMIK (Yg ni punn aku sukaa :D)

Ergonomik tuu ape weyy ? haa . Dah ingaat !
  • Kajian tntg PEKERJA dan PEKERJAAN bg mghasilkan suasana kerja yg selesa dan selamat utk .. utk ape ?? adek aku kate utk kebaikan diri sendiry . Banyaak kaw punyaa kebaikan . HAHA . untuk meningkatkan kesihatan dan produktiviti laah :)
Tujuan utama ERGONOMIK :
  • meningkatkan produktiviti dan kecekapan
  • hasilkan keselesaan
  • mengurangkan tekanan psikologi
  • elakkan kecederaan dan kemalangan .
Okayy , lain pulaak ! Ape lg ahh yg aku ingaat ? haa ,

Mcm mane na set slide show scr automatik ? Lgkh2nyaa :
  • Klik task pane pada slide transition
  • Pilih automatically after , thenn ape ahh ? Japp2 ! haa ni ,
  • Taip masa transisi pd kotak yg disediakan
  • Klik apply to all slide
  • Last , klik slide show utk menayangkan slide .
DONE ! :)

Kaw da penaat bacaa ke ? Taya bacaa . Aku tengaa ulangkaji niyy :) Tapi alang2 tuu , kaw teman laah aku skaaly . Bace ni taw . Nnty kaw ingat , aku unn ingaat :)

Okayy , ni basic , mesty tahuu . walawpunn ade yg ta blajaa bnde ni :

Perisian Sistem - utk menghidupkan operasi komputer ( perisian ni cegu aku kate mcm mak , sbb kalaw dye tade komputer ta dpt on) contohh - Windows

Perisian Aplikasi - utk menyiapkan sst tugaasan yg tertentu / spesifik ( perisian ni pulaak anak kpd perisian sistem ) contohh - Microsoft office

Perisian Utiliti - Utk menambahbaikkan sistem komputer ( perisian ni bukan mak bukan anak okeeyy :D) contohh - Karspersky Anti virus / Winzip

Tetingkap pd MS OFFICE ialahh :

  1. TITLE BAR (T)
  2. MENU BAR (M)
  3. STANDART TOOL BAR (S)
  4. FORMATTING TOOL BAR (F)
  5. yg ni dekaat bawah -DRAWING TOOL BAR
  6. STATUS TOOL BAR
  7. dekaat tepi ade SCROLL BAR
  8. dekat atas ade RULER
Yg ni budaak PPN kalaw ta tahuu , da boleyy terjun bangunan dahh weyy .

Hmm , ape lagi ??

Haa , peranti input :
  • keyboard ( kalaw tade mcm mane kaw na masukkan data dlm komputer kan ?)
  • mouse
  • yg laen ta ingt :)
peranti output :
  • printer (tede printer mcm mane na print hasil kerjaa . Na bia bekulaat dlm pc ke ? :D)
  • speaker
  • monitor ( kalaw tade kaw na pndg ape ? Na pndg mukaa aku ? Mukaa aku tade data. HAHA )
e-Dagang (yg ni aku baruu hafal . Slame ni exam ta penaa pun . Hee :D)
  • perdagangan / perniagaan yg dijalankan scr perantaraan elektronik (online laah )
  • penjual dan pembeli berurus niaga scr maya (vitual)
  • e-dagang dijalankan tanpa had masa
Ahh dahh laa , e-dagang yg ni je aku hafal :)

Kelebihan e-dagang :
  • peniaga dan pembeli dpt mperolehi pasaran yg luas tnpa smpadan
  • Dpt mengurangkan kos operasi syrikat
  • Peniaga mndpt maklu balas pelanggan dgn mudah , cepat & tepat
  • Urusan perniagaan lbih lancar
  • ape lagiii ??? =='
  • Sgla maklumat tntg produk dperolehi melalui laman web syarikat
  • perniagaan dpt djalankan scr online
  • pngguna dpt buat kptusan dgn lbih baik dan tepat
Kekurangan e-dagang :
  • Sgla mklumat di laman web syarikat prlu dikemaskini . (kalaw malas jgn benigaa okeyy :D)
  • Hnya pelanggan yg excess dgn internet je boleh jd planggan syarikat (mean org yg kurang pngtahuan psal internet , bkn je ta dpt tempah , na bukak laman web syrikat unn ta tahu, so , kurang laah pelanggan :D)
  • walawehhh dua je aku ingat ?? ade lagii laah . Aduyyy =='
  • planggan kurang keyakinan dgn kslmtn urusan online terutama pmbyrn melalui kad kredit
  • Mslh pengintipan data di internet -akaun bank boleh dicerobohi mcm 1 kes yg ade org create laman web MAYBANK tuu kn ? Haa , tuu laah slh 1 kekurangan e-Dagang :) waah , ta sangke aku nihh seorang yg berpengetahuan luas . HAHA , masuk bakul angkat sendiry :D
hmmmmmmmmm . panjaang nyaa ?? haha . da penaat da tuuu ==' Okeyy laah . Selamat menjawab utk paper yg terakhir NURUL SYAMIMI :) . Sebelum bebas drpd mnjadi pelajar sekolahh :) Hee .

*
puhhh puhhh . keluar laah segalaa yg aku bacaa nihh . amin .

-------------------------

Awakk , na tahuu ta ? Dlm byk2 bndaa yg sayaa hafal , tapi awak yg paling saya ingaat :) Besokk mase exam mesty mukaa awak yg saya nampak . Hee . okeyy , bbye awak -
cute girl and handsome guy , please click LIKE below :D